Följ Sony Sverige

Sony ställer ut på CES 2021 - Formar framtiden med morgondagens teknik

Pressmeddelande   •   Jan 11, 2021 23:30 CET

Sony Corporation (Sony) visar upp sina senaste initiativ under temat ”Redefining Our Future with Tomorrow’s Technologies” under CES 2021 som är helt digitalt och pågår mellan 11–14 januari, 2021 (PST).

https://square.sony.com/


Sony använder sig av "3R-teknik" vilket står för Reality, Real-time, och Remote (oberoende av plats, fri från latens och med en oskiljaktig verklighetskänsla) för att väcka Kando (känslor) med hjälp av de starka upplevelser som film, bild, ljud och musik kan skapa i kombination med tekniska innovationer som förstärker upplevelserna. Sonys närvaro under CES 2021 är strukturerad kring 12 ämnen som visar hur dessa 3R-tekniker bidrar till utvecklingen av verktyg och lösningar utformade för innehållsskapare, fångande underhållningsupplevelser och teknik för en bättre framtid.

Sony har delat särskilt material inför årets CES där Kenichiro Yoshida, Chairman, President och CEO på Sony Corporation, presenterade utställningarna, inklusive PlayStation5, VISION-S och Airpeak, och underströk att med Sonys teknik ”har kreativiteten inga gränser”. Han följdes av Bill Baggelaar, EVP & CTO på Sony Pictures Entertainment (SPE), som berättade om de senaste framstegen inom virtuell produktionsteknik och volymetrisk bildtagning och om samarbetsinitiativen med Sonys nya produktserie tv-modeller BRAVIA XR. Därefter tog Jim Ryan, President och CEO på Sony Interactive Entertainment (SIE), vid som framhöll utvecklingen av gemenskapen bland PlayStation-användare. 

– Vårt community är aktivt som aldrig förr och vi ser en större mångfald än vi någonsin har gjort. Vi gläds över och omfamnar de olika perspektiven och preferenserna det inkluderar, kommenterar Ryan. 

Sist ut var Dennis Kooker, President, Global Digital Business och U.S Sales, Sony Music Entertainment (SMEI) som pratade om de unika samarbetena som är på gång som involverar nya tekniker och artister.

Allt innehåll från Sonys deltagande under CES 2021 kommer att vara tillgängligt via Sonys nya plattform ”Sony Square”. Även efter lanseringen under CES 2021 kommer Sony Square att fortsätta publicera eventinformation kopplat till produkter, innehåll och teknik från Sony Group.

Översikt av utställningen

  • För kreatörer
  • Bättre verktyg och lösningar

Upptäck fjärrtekniker och lösningar som förbättrar och berikar innehållsskapandet



Virtuell produktionsteknik som verklighetstroget fångar världen

Inspelningsplatsen för film- eller tv-produktionen fångas som 3D-volymetrisk punktmolndata och sedan behandlas och renderas materialet av mjukvaran Atom View från Sony Innovation Studio och återges som bakgrundsbild på en kristall-LEDskärm för virtuell produktion i realtid.

Uppslukande och verklighetstrogen konsert med 3D-teknik i realtid. Epic Records-artisten Madison Beer samarbetar med Sony Music Entertainment (SMEI) och Verizon för att skapa en musikshow som återger konsertupplevelsen via digitala plattformar. Med de senaste innovationerna inom 3D-skapande i realtid har artisten omvandlats till en virtuell avatar som kommer att hålla i en konsert i en virtuell version av Sony Hall.


Musikproduktionsverktyg för 360 Reality Audio

Sony har tillsammans med musik- och mjukvaruföretaget Virtual Sonics utvecklat 360 Reality Audio Creative Suite som är ett verktyg för att skapa musik som är kompatibel med 360 Reality Audio och som ger ett spatialt ljudfält. Detta gör det möjligt för kreatörer och artister att enkelt uttrycka sin musik i ett 360-sfäriskt fält genom att använda sina existerande produktionsplattformar. För mer detaljer se pressmeddelandet här: https://press.sony.se/pressreleases/sony-lanserar-utoekningen-av-360-reality-audio-ekosystemet-3063313 


Airpeak

Flygplansdesignen Airpeak visas upp för förstagången. Utrustad med Sony Alphas spegellösa fullformatskamera kan Airpeak filma dynamiskt med en exakt och stabil flygning vilket ger helt nya möjligheter för filmskapare. Genom initiativet vill Sony bidra till utvecklingen av drönarteknik och skapa värde på den växande marknaden för drönare. 

Stöd för videoproduktion med Xperia 5 II

Xperia 5 II är en smartphone med 5G-stöd som med Photography Pro ökar kreatörers möjlighet till att fånga verkligheten och Cinematography Pro ”powered by CineAlta” ger liknande parametrar och färginställningar som professionella filmskapare har. En färginställning som inspirerats av Master Monitors ger exakt färgåtergivning på skärmen precis som skaparen föreställt sig. 5G ger möjlighet till dataöverföring och mottagning i realtid. 



Spatial verklighetsvisning med Spatial Reality Display

En skärm som återger verklighetsnära spatiala bilder i tre dimensioner som gör det möjligt för skapare att fullt ut uttrycka sin vision när de delar designskisser på produkter eller visar olika alternativ av färger eller former. Med sin höga realism och detaljrikedom ger det nya uttrycksmöjligheter i videoformat samtidigt som det blir möjligt för betraktaren att se djupet, strukturen och utseendet på objektet så att det uppfattas som om det vore i rummet. 



Crystal LED Display

Den nya Crystal LED-serien är utrustad med bildkvalitetsprocessorn ”X1 for Crystal LED”, som använder den LED-teknik som utvecklats för Sonys banbrytande Crystal LED samt signalbehandlingstekniken som hyllas i Sonys BRAVIA TV-modeller. Det öppnar upp för nya möjligheter att kunna visa mycket realistiska bilder i de olika former och storlekar som behövs för olika användningsområden och miljöer som företagsutställningar, lobbyer och virtuella produktioner.




Hawk-Eye innovationer och Pulselive utmanar konventioner inom sport

Hawk-Eye är ett Sony-företag som gör bedömningslösningar och spelanalyser inom sport där Pulselive är Hawk-Eye:s digitala avdelning som gör digitala lösningar för sportfans. Tillsammans vill de utveckla sport-branschen med nya innovationer inom allt från bedömningsanalyser till engagerande upplevelser för fans genom att använda video och data. Framöver siktar Sony på att tillhandahålla underhållning som visualiserar spelinnehåll och sportdata.

  • För fans
  • Fångande underhållningspplevelser


Underhållningsprodukter och tjänster som förstärker verkligheten, händer i realtid och levereras på distans

BRAVIA XR

De nya tv-apparaterna BRAVIA XR är utrustade med Cognitive Processor XR vars intelligens efterliknar de kognitiva karaktärsdragen hos människor. Den känner av bildens fokuspunkter och korsanalyserar bildkvalitetselement för att producera en bild som är mer naturlig och närmare människans minne. Den skalar även upp ljudet till 5.1.2 kanaler och omger användaren i surroundljud för en realistisk och uppslukande upplevelse.

Videoströmning från 360 Reality Audio med spatial ljudteknik

Sony kommer att, i samarbete med stora musikbolag och streamingtjänster, lansera en videostream för live-uppträdanden som kombinerar det rumsliga ljudfältet och bilder från 360 Reality Audio. Lyssnaren ges en känsla av närvaro och får en upplevelse som liknar att befinna sig i samma rum som artisten. Innan tjänsten lanseras kommer en föreställning av Zara Larsson att finnas tillgänglig som det första videoinnehållet i 360 Reality Audio.
För mer information, vänligen referera till pressmeddelandet på följande URL: https://press.sony.se/pressreleases/sony-lanserar-utoekningen-av-360-reality-audio-ekosystemet-3063313'

PlayStation5

PlayStation5 lanserades i november 2020 och är utrustad med en ultrasnabb SSD, integrerad och anpassad I/O, trådlösa DualSense-kontroller och 3D-ljud som ger spelaren nästa generations spelupplevelse och känslan av att helt befinna sig i spelet. Förutom det breda utbudet av titlar som redan finns tillgängliga vid lanseringen kommer Sony Interactive Entertainment och utvecklare runt om i världen att fortsätta leverera en rad fantastiska och banbrytande nya titlar framöver.

  • För världsmedborgare
  • Teknik för en bättre framtid

Bättre levnad genom innovationer för säkerhet



VISION-S

Med målet att bidra till utvecklingen av ökad mobilitet har VISION-S utvecklingstakt nått nästa steg. Fordonsutvecklingen för säkerhet, underhållning och anpassningsförmåga har fortsatt avancerat och under december 2020 påbörjades allmän vägtestning i Österrike för teknisk utvärdering.


Som ett "kreativt underhållningsföretag med en grund inom teknik" kommer Sony att fortsätta leverera Kando och 3R-tekniker som gör det möjligt att dela innehåll oavsett plats (Remote), fri från latens (Real-time) och med en oskiljaktig verklighetskänsla (Reality).

Om Sony Corporation

Sony Corporation är ett kreativt underhållningsföretag på en solid grund av teknik. Från spel och nätverkstjänster till musik, bild, elektronik, bildsensorer och finansiella tjänster fyller Sony världen med känslor genom kreativitet och teknik. För mer information, besök http://www.sony.net/