Följ Sony Sverige

Musik påverkar våra smaklökar

Pressmeddelande   •   Jun 17, 2015 14:10 CEST

Att kombinera mat och musik från samma land kan förhöja smakerna

Forskning av den experimentella psykologen Charles Spence vid Oxford University, visar att kombinationen mat och ljud kan påverka vårt smaksinne. Spence testade att ”krydda” sin mat med musik från samma land och det visade sig att den franska maträtten smakade bättre med ett ackompanjemang av franskt dragspel. Medan pastarätten blev godare med en opera av Puccini i högtalarna. Samma resultat gällde även för tysk, spansk och grekisk mat. Läs hela Charles Spence rapport i bifogad pdf.

Sony lanserade nyligen ljudtekniken multi-room, vilket är ett system där flera högtalare i olika rum kan kopplas samman trådlöst. Det går sedan att välja om samma eller olika musik ska spelas upp i rummen. På så sätt är det möjligt att göra sitt eget smakexperiment i hemmet.

- Sonys nya teknik multi-room gör det möjligt för personer att ta sin mat och dryck från rum till rum och uppleva hur förändringar i atmosfär och musik verkligen kan förändra smaken, säger Charles Spence.

I slutet av maj anordnade Sony ett exklusivt pressevent i London för att demonstrera hur musik påverkar våra smaklökar. Matthias Sjödin från Kingsize Magazine var en av de svenska journalisterna på plats.

- Att ljudsätta en middag var något jag aldrig tidigare upplevt eller tänkt på. Att koppla ihop smaksinnet med olika sorters ljud var en märkligt men mäktigt upplevelse, och det funkade faktiskt, säger Matthias Sjödin, Kingsize Magazine.

Sony har ett brett utbud av multi-room-produkter. Från eleganta, trådlösa högtalare såsom bärbara SRS-X77 eller SRS-X88 och SRS-X99 med High-Resolution Audio till AV-receivers som STR-DN860 och STR-DN1080. Multi-room är även kompatibelt med ljudlimporna HT-NT3 och HT-ST9 samt microstereon CMT-SX7 och ljudplattan HT-XT3. Spela enkelt upp musiken från en mobil eller surfplatta med Google Cast via Bluetooth®/NFC One Touch™.

Forskningen visade även:

  • Klassisk musik bidrar till att vin och andra drycker smakar mer exklusivt.
  • Långsam musik kan göra att eftersmaken varar längre. Medan mer upptempo-musik gör att smaken försvinner snabbare.
  • Ju mer du gillar musiken, desto mer gillar du vad du äter – vad vi tycker om musiken överförs till vad vi tycker om mat och dryck.
  • Mycket tyder på att ljudet av piano fungerar bra tillsammans med björnbär, aprikos och hallon - förmodligen på grund av dess sötma.
  • Även vardagliga ljud runtomkring kan påverka matupplevelsen – exempelvis ljud som uppstår när man äter mat. Om ett krispigt ljud förstärks upplevs maten fräschare.


Sonys multi-roomprodukter och cirkapriser:

Trådlösa högtalare
SRS-X77 3 299 SEK
SRS-X88 4 499 SEK
SRS-X99 6 499 SEK
Ljudlimpor och ljudplatta
HT-NT3 7 599 SEK
HT-ST916 299 SEK
HT-XT3 5 099 SEK
AV-receivers
STR-DN1060 7 699 SEK
STR-DN860 6 399 SEK
Microstereo
CMT-SX7 5 400 SEK

Sony Corporation is a leading manufacturer of audio, video, game, communications, key device and information technology products for the consumer and professional markets. With its music, pictures, computer entertainment and online businesses, Sony is uniquely positioned to be the leading electronics and entertainment company in the world. Sony recorded consolidated annual sales of approximately $68 billion for the fiscal year ended March 31, 2015. Sony Global Web Site: http://www.sony.net/

Bifogade filer

PDF-dokument